Andreas Bood
Administratör
Andreas Bood
Administratör
“Det är viktigt att planera för så lite bilkörning som möjligt”
Andreas är född på Hammarö utanför Karlstad och har varit i sotnings- och ventilationsbranschen sedan tidigt 2000-tal. Till en början ute på fältet men sedan 2016 arbetar han som administratör och sköter idag planering och fakturering i flera av Sotarens företag. Även om han kan sakna fältarbetet, särskilt under fina dagar, trivs han bättre med det övergripande ansvaret för planeringen av verksamheten.
Tillsammans med en kollega ansvarar Andreas för att skicka ut sotarnas digitala arbetsordrar. Han lägger stor vikt vid att anpassa schemat för att minimera bilkörningen, både för att spara tid för medarbetarna och för att minska företagets miljöpåverkan. Han förklarar att det kan innebära att vissa kunder får vänta någon extra dag men att de flesta har förståelse för upplägget.
Att få ihop pusslet bestående av medarbetare, kunder och arbetsordrar så att det blir så bra som möjligt för alla är det som gör arbetet kul, menar Andreas. Han sitter också i växeln vilket gör att han har en del kundkontakt och att arbetet blir mer varierat.
Efter arbetet är det fokus på aktiviteter med barnen, även om han också hinner träna en del handboll själv. Dessutom arbetar han några kvällar i veckan med att sköta statistiken på Färjestads matcher.
“Det är viktigt att planera för så lite bilkörning som möjligt, både för att spara på tiden och på miljön.”
Klicka här för att läsa mer om hur det är att arbeta på Sotaren.